CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, November 24, 2009

SERANGAN AQIDAH!!!

saya ingin kongsikan satu info yang amat berbahaya sedang menerobos ke dalam semua pelosok negara Islam kini..

PEMIKIRAN ISLAM LIBERAL
mungkin ramai yang merasakan isu ini telah kolot dan ketinggalan zaman, namun hakikatnya masih ramai antara kita yang masih lagi termangu2 apabila diajukan solan mengenai islam liberal ini..lantas saya kongsikan pembacaan saya yang baru, tulisan Hj Mohammad Ariffin bin Ismail.

sejarah islam liberal

Gerakan islam liberal ini sebenarnya adalah pengaruh daripada falsafah liberalisme yang berkembang di negara barat yang telah masuk ke seluruh bidang kehidupan seperti liberalisme ekonomi, liberalisme budaya, liberalisme politik dan juga liberalisme agama. Gerakan liberalisme di barat bermula dengan gerakan reformasi yang bertujuan untuk menentang kekuasaan gereja, menghadkan kekuasaan politik, mempertahankan pemilikan serta menetapkan hak asasi manusia(Harlord Laski dan John L. Stanley, The Rise of European Liberalisme,London, 1997 m.s 15.


Gerakan liberalisasi agaama ini telah lama meresap ke dalam agama Yahudi dan Kristian. Contohnya, Gerakan Yahudi Liberal(Liberal Judaism) telah muncul pada abad ke-19 sebagai usaha untuk menyesuaikan dasar2 agama yahudi dengan nilai2 zaman pencerahan (Enlightment) tentang pemikiran rasional dan bukti2 sains. Organisasi Yahudi Liberal diasaskan pada tahun 1902 oleh orang yahudi yang memiliki komitmen terhadap falsafah liberal dengan tujuan mempercayai kepercayaan dan tradisi yahudi dalam dunia kontemporari. Akibatnya daripada pemahamn liberal tersebut maka daripada 31 pemimpin agama yang tergabung dalam persatuan Rabbi Yahudi Liberal ( Liberal Judaism's Rabbinic Conference) terdapat 4 orang rabbi lesbian dan 2 orang rabbi gay. (Adian Husaini, dalam pengantar buku 50 Tokoh Islam Liberal, Budi Hadrianto, ms xvii).


Akhir2 ini pengaruh liberalisme yang telah terjadi dalam agama yahudi dan kristian mula diikuti oleh sekumpulan sarjana dan pemikir muslim seperti yang dilakukan oleh Nasr Hamid Abu Zayd(Mesir), Muhammad Arkoun(Al Jazair), Abdulah Ahmed Naim(Sudan), Asghar Ali Enginer(India), Aminah Wadud(Amerika), Noorkholis Majdid, Syafii Maarif, Abdurrahman Wahid, Ulil Absar Abdalla(Indonesia), dan ramai lagi.

No comments:

Post a Comment

Tetamu Tarbiyah

~SYUKRAN~ MERCI~ARIGATO~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...